23 marca 2021, 0 Komentarze

Amazon wchodzi na polski rynek

To, o czym tak wielu mówiło w ostatnich miesiącach, stało się faktem – Amazon zadebiutował na polskim rynku. Co wejście globalnego giganta e-commerce oznacza dla sprzedawców? Czy nowa platforma odbierze użytkowników serwisowi Allegro, który od lat dzierży pozycję lidera e-handlu w naszym kraju? Gdzie bardziej opłaca się sprzedawać i który z modeli biznesowych proponowanych przez polski Amazon wybrać? Na te i inne pytania odpowiadamy w dalszej części tekstu. Zapraszamy do lektury!

Allegro czy Amazon – co wybrać?

2 marca 2021 roku Amazon oficjalnie zadebiutował w naszym kraju. Jednym z podstawowych wyzwań, przed którym stoi nowy podmiot e-commerce, będzie oczywiście pozyskanie odpowiednio szerokiego grona użytkowników, co w kraju zdominowanym przez Allegro wcale nie musi być takie proste. Warto jednak pamiętać, że wzajemna konkurencja obu podmiotów powinna przełożyć się na realne korzyści dla klientów.

Jeśli potrzebujesz pomocy w prowadzeniu księgowości Amazon lub e-commerce – skontaktuj się z nami!

Przewagą Allegro jest z pewnością bardzo duża świadomość marki wśród polskich użytkowników, o czym przekonał się m.in. eBay, który już kilka lat temu próbował sił na rodzimym rynku. Jeśli jednak zamierzamy sprzedawać produkty za granicę, Amazon może okazać się znacznie lepszym wyborem, ze względu na swoją obecność w wielu krajach na świecie – m.in. w Niemczech, Wielkiej Brytanii, Australii czy USA.

Opłaty i prowizje od sprzedaży

Oczywiście kwestią kluczową dla wielu internautów z pewnością będzie wysokość opłat za prowadzenie konta w obu serwisach. Amazon w Polsce oferuje Plan Indywidualny dla osób sprzedających do 40 przedmiotów w miesiącu. Opłata za każdy sprzedany przedmiot wynosi 4 zł. Z kolei Plan Profesjonalny, przeznaczony podmiotom prowadzącym sprzedaż na szeroką skalę, kosztuje ok. 200 zł brutto miesięcznie i zapewnia dostęp do zaawansowanych statystyk oraz narzędzi sprzedażowych.

Podobnie wygląda to na Allegro, gdzie użytkownicy mogą korzystać z dwóch rodzajów kont:

  • Konto Zwykłe,
  • Konto Firmowe.

Oba konta są darmowe, jednak chcąc skorzystać z narzędzi sprzedażowych na koncie firmowym, trzeba liczyć się z opłatą 199 zł, a więc podobną jak w przypadku Planu Profesjonalnego Amazona. Konto Firmowe zaleca się założyć, jeśli miesięczna sprzedaż przedmiotów wynosi więcej niż 1050 zł.

Do kosztów handlowych w obu serwisach należy doliczyć jeszcze prowizje od sprzedaży. Te, w zależności od konkretnego produktu, mogą wynosić od kilku do kilkunastu procent jego wartości. Warto sprawdzić, który serwis oferuje niższą prowizję od sprzedaży asortymentu, który chcemy wystawić.

Modele sprzedaży na Amazonie – FBM i FBA

W odróżnieniu od Allegro, Amazon oferuje dwa modele sprzedaży: FBM (Fulfillment by Merchant) oraz FBA (Fulfillment by Amazon). W FBM to sprzedawca odpowiada za wysyłkę do klienta. Z kolei model FBA zakłada, że sprzedający wystawia towar, ale – po uprzednim dostarczeniu przez sprzedawcę produktu do wskazanego magazynu – całą obsługą logistyczną zamówienia zajmuje się Amazon. Jeśli jesteś zainteresowany księgowością Amazon – skontaktuj się z nami!

Zalety modelu FBM:

  • lepsza kontrola nad obsługą zamówień,
  • mniejsza liczba formalności,
  • usprawnienie kontroli stanów magazynowych,
  • brak dodatkowych kosztów,
  • swoboda budowy niezależnej marki.

Zalety modelu FBA:

  • mniej obowiązków po stronie sprzedającego,
  • darmowa wysyłka do subskrybentów Prime,
  • szansa na zwiększenie sprzedaży, dzięki zaufaniu, jakim klienci darzą Amazona,
  • prosta procedura zwrotów,
  • realizacja zamówień 24/7.

Który model sprzedaży na Amazonie wybrać?

Wybór optymalnego modelu sprzedażowego zależy przede wszystkim od specyfiki prowadzonego biznesu. FBM lepiej sprawdzi się w przypadku niewielkich podmiotów świadczących sprzedaż detaliczną. Z kolei użytkownicy, którzy celują w maksymalne obniżenie kosztów, dysponujący rozległą ofertą, powinni zastanowić się nad wyborem modelu FBA.