30 kwietnia 2021, Komentarze wyłączone
Różnice pomiędzy Amazon FBA Pan-European, EFN i MCF
Model sprzedażowy Amazon FBA (Fulfillment by Amazon) pozwala prowadzić handel na podstawie jednego z trzech systemów:
- Pan-European FBA,
- EFN,
- MCF.
Czym różnią się od siebie wszystkie strategie, jakie są zalety oraz ograniczenia poszczególnych programów i na który warto się zdecydować, planując rozpoczęcie sprzedaży przez Amazon?
Co daje model Amazon FBA?
Wszystkie powyższe warianty są odmianami usługi FBA, która pozwala właścicielom produktów przechowywać je w lokalnych centrach dystrybucji Amazon. Złożenie zamówienia przez klienta powoduje, że za jego realizację odpowiada nie sprzedawca, a właśnie platforma, realnie dysponująca produktem w swoim magazynie. Sprzedawcy chętnie wybierają model FBA Amazon, ponieważ pozwala on zrezygnować z części kosztów, związanych m.in. z pakowaniem i wysyłaniem przesyłek, obsługą zwrotów, czy inwestowaniem we własną powierzchnię magazynową.
Amazon EFN
W modelu European Fulfillment Network sprzedawca może przechowywać swoje produkty tylko w jednym magazynie Amazon w wybranym kraju, do obsługi zamówień na terenie całej Europy. Zaletą wyboru tej formy usługi jest możliwość sprzedawania produktów na różnych rynkach, bez konieczności wysyłania swoich produktów do magazynów na terenie wielu państw. Wszystkie zamówienia mogą być obsługiwane z wybranego magazynu w konkretnym kraju. Model Amazon EFN nie będzie również wymagał rejestracji jako płatnika VAT w każdym z obsługiwanych państw – dotyczy to jedynie tego kraju, na którego terenie znajduje się wybrany przez sprzedającego magazyn.
Amazon Pan-European
W przypadku decyzji o natychmiastowym wejściu na wiele rynków europejskich, warto rozważyć rozwiązanie Pan-European FBA. Oferuje on spore możliwości w zakresie optymalizacji kosztów działań operacyjnych, związanych z dystrybucją towarów pomiędzy magazynami w różnych krajach.
Podobnie jak w przypadku Amazon EFN, sprzedawca wysyła towar do jednego magazynu na terenie Europy, jednak Amazon może we własnym zakresie dystrybuować go do wszystkich pozostałych centrów wysyłkowych, by w razie potrzeby, szybko i sprawnie dostarczyć przesyłkę do klientów z różnych obszarów kontynentu. Nie powoduje to żadnych dodatkowych kosztów dla sprzedawcy. Należy jednak zdawać sobie sprawę, że ten wariant sprzedażowy związany jest ze sporą ilością obowiązków formalnych oraz sprawozdawczych na terenie wielu państw, co wymaga skrupulatnej obsługi rachunkowej.
Amazon MCF
Trzeci wariant stanowi sprzedaż w modelu Multi-Channel Fulfillment, w którym towar wysyłany jest przez sprzedawcę bezpośrednio do różnych magazynów na terenie Europy. Wariant Amazon MCF jest opłacalny dla dużych podmiotów, które chcą samodzielnie kontrolować własne stany magazynowe. Jednocześnie, okazuje się najbardziej kosztowny. Bezpośrednia wysyłka towarów do różnorodnych krajów powoduje obowiązek rejestracji VAT na terenie każdego z nich.
Który model sprzedaży na Amazonie wybrać?
Jak widać, każdy z prezentowanych modeli: Amazon EFN, Pan-European FBA oraz Amazon MCF ma swoje zalety, ale także ograniczenia. Wybór powinien być kwestią indywidualną i odpowiadać przyjętej polityce sprzedażowej, z uwzględnieniem obowiązków podatkowych i formalności, jakie powoduje każda z dostępnych form sprzedaży. Nie mając odpowiedniego przekonania co do wyboru najlepszego modelu sprzedażowego dla usługi Amazon FBA, warto zapewnić sobie wsparcie ekspertów księgowości Amazon, którzy pomogą dopasować optymalną strategię.