4 maja 2021, 0 Komentarze

Księgowanie zwrotów na Amazon w modelu FBA

Prowadzenie działalności w branży e-commerce związane jest zarówno z przyjmowaniem zamówień, jak i obsługą zwrotów. W obu przypadkach niezbędna okazuje się szczególna staranność, pozwalająca w sposób profesjonalny obsłużyć klientów oraz sprostać licznym wymogom formalno-prawnym. Jeśli chodzi o ewidencjonowanie sprzedaży oraz księgowanie zwrotów Amazon może wydawać się skomplikowaną platformą, szczególnie biorąc pod uwagę różnice pomiędzy dostępnymi modelami sprzedażowymi. Jak organizować procesy rachunkowe, także te związane ze zwrotami towarów na Amazonie?

Jak księgować sprzedaż na Amazonie?

Z punktu widzenia prawidłowego prowadzenia rachunkowości dla sprzedaży na Amazonie, bardzo ważne jest to, czy firma zarejestrowana jest na terenie Polski, czy poza nią i podlega zagranicznemu prawodawstwu. Kolejny istotny czynnik, wpływający na księgowanie sprzedaży w Amazon, stanowi wybrany model sprzedaży. Platforma oferuje 2 podstawowe warianty:

  • FBM, w którym za dostarczanie przesyłek do klienta odpowiada sprzedający;
  • FBA, gdzie całą obsługę logistyczną prowadzi Amazon.

Nie bez znaczenia jest również to, czy sprzedawca dostarcza swoje produkty wyłącznie do jednego centrum dystrybucji, czy wysyła towary do magazynów znajdujących się na terenie różnych państw. Korzystanie z wielu centrów logistycznych może powodować konieczność rejestracji płatnika VAT w różnych krajach, co znacząco wpłynie na zakres obowiązków księgowych i koszty prowadzonej działalności.

Księgowanie zwrotów Amazon – o czym pamiętać?

W modelu sprzedażowym Fulfillment by Amazon, zarządzaniem zwrotami zajmuje się platforma sprzedażowa, odpowiadająca za całą logistykę. Obowiązkiem sprzedającego jest jednak prawidłowe księgowanie zwrotów z Amazon. W przypadku otrzymania przez klienta zwrotu środków od Amazona, w raporcie VTR przy danej transakcji pojawia się zapis REFUND. Na konto sprzedawcy trafia zwrot pieniędzy pomniejszony o koszty związane z obsługą FBA oraz o tzw. returns processing fee – 10% pobranej wcześniej prowizji od sprzedaży.

W takiej sytuacji produkt nie wraca do sprzedawcy, więc powinien on wystawić korektę faktury z wycofanym skutkiem magazynowym oraz sprawdzić, czy w raporcie VTR nie pojawia się komunikat RETURN (zwrot). Zdarza się, że Amazon uznaje fizyczny zwrot produktu za nieopłacalny, co powinno skutkować sporządzeniem protokołu zniszczenia wraz z opisem jego powodu po stronie sprzedawcy.

Księgowanie sprzedaży i zwrotów na Amazonie łatwiejsze dzięki specjalistom

Sprzedaż za pośrednictwem platformy Amazon może okazać się doskonałym sposobem na zbudowanie silnej marki oraz jej dalszy rozwój poprzez ekspansję na zagraniczne rynki. Należy jednak pamiętać, że jeśli chodzi o księgowanie sprzedaży, Amazon może okazać się bardziej skomplikowaną platformą od innych systemów e-commerce. Warto więc zapewnić sobie wsparcie doświadczonych ekspertów w zakresie rachunkowości, posiadających odpowiednie doświadczenie w zakresie obsługi podmiotów sprzedających przez Amazon.