26 maja 2021, Komentarze wyłączone

Sprzedaż na Amazon a podatek VAT

Uruchomienie polskiej wersji Amazona znacznie zwiększyło zainteresowanie sprzedażą na tej platformie wśród rodzimych przedsiębiorców. Amerykański gigant e-commerce oferuje 2 podstawowe modele sprzedaży: FBM oraz FBA. Handlowcy często decydują się na ten drugi wariant, gdyż jest on wygodniejszy z logistycznego punktu widzenia. W modelu FBA dostępne są różne opcje dystrybucji, które różnią się od siebie m.in. obowiązkami VAT-owskimi. Amazon a podatki – sprawdź, jak wybrać optymalny wariant sprzedażowy!

Sprzedaż na Amazon – jak działa model FBA?

Sprzedawcy komercyjni, którzy zdecydują się na handel w systemie Fulfillment by Amazon, część obowiązków związanych z realizacją zamówienia przekazują bezpośrednio tej platformie e-commerce. Model FBA umożliwia przechowywanie produktów należących do sprzedawców w lokalnych centrach logistycznych, zlokalizowanych m.in. w różnych krajach na terenie Europy (w tym w Polsce). Po złożeniu zamówienia, dostarczenie produktu do klienta staje się obowiązkiem Amazona, który wysyła przesyłkę bezpośrednio, z najbliżej zlokalizowanego magazynu.

Amazon a podatki – 3 warianty w modelu FBA

W zależności od skali działalności sprzedawcy może on zdecydować o prowadzeniu sprzedaży wyłącznie na jednym rynku lub o wejściu ze swoją ofertą do innych krajów. Sprzedaż na Amazon wymaga rejestracji VAT w minimum jednym państwie, jednak ekspansja na rynki zagraniczne będzie powodowała konieczność opłacania podatku od towarów i usług także w innych krajach. Amazon w modelu FBA oferuje 3 opcje sprzedażowe:

  • European Fulfillment Network (EFN),
  • Central Europe Programme (CE),
  • Pan-European FBA.

European Fulfillment Network

  • Sprzedawca może przechowywać swoje produkty w lokalnych magazynach Amazona na terenie całej Europy, realizując zamówienia pochodzące z różnych rynków europejskich.
  • Sprzedaż na Amazon w modelu EFN wymaga rejestracji tylko jednego numeru VAT, co przekłada się na stosunkowo niskie koszty podatkowe, przy jednoczesnych, szerokich możliwościach sprzedażowych.
  • Odpowiedni model dla najmniejszych przedsiębiorstw, które nie chcą ponosić wysokich kosztów operacyjnych.

Central Europe Programme

  • Przedsiębiorca zobowiązany jest do rejestracji jako płatnik podatku VAT również w Czechach.
  • Wariant ten pozwala magazynować produkty na terenie Polski, Czech oraz Niemiec.
  • Warto zainteresować się nim przy obrocie wyższym niż 500 sztuk miesięcznie.
  • Program na centralną Europę będzie odpowiedni dla firm, które planują ekspansję na inne rynki, a także dla podmiotów, które już wcześniej przechowywały swoje produkty w niemieckich magazynach Amazon.

Pan European Fulfillment Network

  • Przeznaczony jest dla sprzedawców, zamierzających docierać do najszerszej grupy odbiorców i prowadzić efektywną sprzedaż na terenie całej UE.
  • Sprzedawcy dostarczają swoje zapasy do lokalnych centrów dystrybucji Amazona, który wysyła towary do klientów.
  • Najszersze możliwości dotarcia do odbiorcy, jednak wiąże się z koniecznością uzyskania statusu podatnika VAT w każdym z krajów, w których przechowywany jest towar.

Który model sprzedaży wybrać?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie o to, jaki wariant, jeśli chodzi o sprzedaż na Amazon, jest najlepszy. Wiele zależy od przyjętej strategii biznesowej. Modele dające większą swobodę sprzedaży i umożliwiające ekspansję na zagraniczne rynki wiążą się z dodatkowymi obowiązkami fiskalnymi. Jeśli planujesz sprzedawać za pośrednictwem platformy Amazon, a podatki stanowią dla Ciebie ważny czynnik przy podejmowaniu decyzji, warto skonsultować strategię biznesową z doświadczonym doradcą zajmującym się księgowością Amazon.